Tugasku Sebagai Kerani

Salam sayang untuk para pembaca....

Hari ini adalah hari sibuk saya...Penat sungguh rasanya.Penangan minggu percutian.
Masuk pejabat pukul 6.56 pagi hari ini, pukul 4.30 petang baru teringat menjengah kamar tandas dek kesibukan yang teramat sangat. Itulah tugas saya sebagai kerani. Kalau dulu orang mengatakan tugas kerani itu adalah sesuatu yang enteng, namun tugas sebagai kerani pada masa ini adalah ibarat tulang belakang dan nadi kepada sesebuah organisasi. Sungguh saya hanya bercuti satu hari sahaja. Namun, tugasan tidak pernah habis dan sentiasa ada sementelah saya bertugas di sebuah hospital yang besar. Tugas saya bukan hanya sebagai kerani tetapi merangkap "PA" kepada bos saya.

Tugas saya sentiasa padat. Bermula 6.56 pagi saya telah memulakan tugas dengan membuka diari untuk menyemak segala tugasan yang perlu dibuat pada hari ini. Kemudian bergerak untuk mengedarkan surat-menyurat untuk pegawai perubatan di bilik seminar sekitar 7.45 pagi. Setelah itu disambung dengan kerja hakiki seperti menyiapkan urusan penyimpanan surat dan dokumen dalam fail, merekod cuti pegawai, merekod surat, menjawab panggilan telefon dan sebagainya. Tambahan pula, minggu ini adalah minggu pertama setiap bulan merupakan minggu untuk menghantar tuntutan bekerja lebih masa atau atas panggilan (on call), tuntutan perjalanan dan sebagainya. Tugas saya lagi, adalah menguruskan 'houseman' dari bermula lapor diri, tamat latihan, rekod cuti, dan sebagainya perlu dipantau oleh saya dan penyelaras. Setiap hari begini la rutin harian saya.

Buat pengetahuan pembaca, bukan tugas-tugas ini sahaja, pelbagai lagi tugas yang perlu dilakukan oleh kerani. Maka, sayangila tugas anda, hargai jasa kerani, kerana setiap tugas yang dilakukan anggaplah ia sebagai satu amanah yang amat besar dari Allah untuk kita. Biar penat, saya sayang tugas saya sebagai kerani.

Kerani itu permulaan bagiku...
Nantikan entri hebat dari saya setiap masa.
Saya sayang semua!!!!

Comments

Popular Posts