Total Pageviews

Saturday, 17 May 2014

Jom balik Kedah

Salam sayang kepada pembaca...

Hari ini tajuk entri jom balik kampung. Saya orang Kelantan,  suami orang Kedah. Awal bulan ini, dah balik kampung saya,maka minggu ini giliran kampung suami. Hai rindu suasana kampung. Hati girang bila saya berjaya mendapatkan barang-barang kiriman kawan-kawan daripada rakan sekerja dan rakan sepengajian.

Hari yang penuh aktiviti. Pagi ini, keluar ke Pekan Rabu untuk membeli pekasam kepada kawan-kawan yang telah mengirimnya. Sangatlah teruja sebabnya kami akan menuju ke kedai seorang pak cik yang sentiasa kami kunjungi apabila pulang ke Alor Setar untuk mendapatkan bekalan pekasam, rojak Mak Bee, kopi kampung, rempah kari buatan kampung , dan produk yang terbaru saya membeli sos atau perencah Char Kuey Teow. Sangat gembira kerana saya adalah peminat makanan tersebut. Tak sabar nak balik rumah Kajang untuk mencuba menggunakan sos tersebut.Tak perlu lagi beratur panjang atau makan dalam kepanasan di gerai-gerai untuk menikmati Char Kuey Teow.

Setelah selesai urusan membeli pekasam, terus menuju ke Aidijuma Store di Alor Star Mall. Ya ampun, kegilaan terhadap tudung ini menjadi-jadi apatah lagi berebut bersama dengan penjual tudung ini secara atas talian. Rancak berbual sambil memilih tudung pelbagai corak. Kebetulan hari ini keluar rekaan terbaru.Apa lagi, terus saya memancing beberapa helai untuk dipakai sendiri, tetapi alang-alang membeli terus beli sebanyak 14 helai. Boleh juga menjual kepada kawan-kawan ofis.Tambahan si suami pula memerli aik kalau datang jauh, setakat beli sehelai dua buat apa katanya..Hahaha.Orang lelaki kan biasalah. Terus saya terfikir untuk membeli lebih sedikit dan meminta kawan saya menjual menggunakan instagram milik beliau kerana beliau menjual tudung ini.Jadilah kan dapat untung sedikit. Sebenarnya pada saya lebih kepada minat daripada memikirkan keuntungan yang berganda-ganda. Bagi saya baik untung sedikit tapi kita puas dengan apa yang kita lakukan.

Pada sebelah petang, keluar ke Mydin Mall pula untuk membeli skirt untuk kawan sekerja dan rakan rapat di ofis. Sangatlah teruja sebab harga skirt tersebut hanya RM19.90 sedangkan benda yang sama telah dijual sehingga mencecah RM35 sehelai di pasar-pasar malam sekitar Bangi, Kajang dan Putrajaya. Nampak kan perbezaan hidup di bandar dan di kampung.Walaupun banyak kekurangan tapi kehidupan mereka masih aman makmur dan hidup dalam kesederhanaan. Sangat nikmat kehidupan di kampung.

Setakat itu sahaja rutin saya di kampung pada kali ini. Jomlah kawan-kawan datang ke negeri Kedah.Banyak lagi tempat menarik dan pelbagai juadah hidangan yang sedap dimakan dan harga berpatutan.

Salam sayang
8.20 malam @ Taman Belimbing, Alor Star, Kedah.

Wednesday, 14 May 2014

Surat Pertukaran

Salam sayang semua,

Nak berkongsi cerita gembira untuk rakan-rakan sekalian,

Terlebih dahulu, nak minta maaf sebab minggu sangatlah sibuk. Tak sempat nak bersama pembaca buat seketika.Pada pukul 5 petang, 12.5.2014 saya mendapat pangggilan dari kawan sekerja mengatakan "tukar"...Saya masih bingung dan tak faham apa yang ingin disampaikan. Terkejut pun ada.Sebab terasa macam salah dengar. Saya tanya lagi sekali..Dia cakap datang ke meja dia sekarang.

Jam menunjukkan pukul 5, sangatkah risau sebab suami dan anak dah ada menunggu di depan Bahagian Kecemasan. Almaklumlah, kerja di hospital ni, tempat letak kereta terhad, jadi terpaksa menunggu dalam kereta.Hehehe. Saya pun segera ke Pejabat Pentadbiran untuk berjumpa dengan kawan saya. Dia cakap "tengok ni". Saya ingatkan dia sahaja yang bakal bertukar kerana kami masing-masing menghantar borang untuk bertukar negeri. Pada mulanya kami menghantar ke destinasi yang sama iaitu Kelantan. Tapi disebabkan masalah yang tidak dapat dielakkan, borang saya terpaksa ditukar kepada tempat yang berhampiran iaitu Putrajaya. Walaupun rasa Putrajaya itu sangatlah dekat tapi berita itu bermakna juga buat saya kerana akan lebih dekat dengan tempat kerja suami dan taska anak sementelah saya tidak boleh memandu kenderaan dan hanya mengharapkan suami semata-mata.

Kami semua terkejut kerana apabila membuat pertanyaan di kementerian berkenaan pertukaran kami, pegawai berkenaan memberitahu bahawa masih belum mempunyai kekosongan dan dalam senarai menunggu. Maka, pada hemah kami mungkin selepas raya, Insya Allah  akan ada berita gembira. Masing-masing tiada kata sebab terkejut yang teramat  dan seperti mimpi. Keesokan harinya pun kami masih bermesej dapat menerima kenyataan tak???Hahaha..Kelakar pulak.

Terus saya menjadi seperti lipas kudung, semalam pun sempena Hari Wesak, saya turut datang kerja bagi menyiapkan tugasan terakhir saya sebelum menyerahkan tugas kepada pengganti baru nanti. Kalau kita mudahkan orang, Insya Allah, Yang Maha Esa pun mudah kan kita. Betul tak kawan-kawan?
Dengan kerja hakiki yang terlampau banyak, nak menyiapkan Nota Serah Tugas dan pelbagai lagi. Rupanya macam ni rasa penangan orang yang bakal bertukar. Begitu banyak perkara perlu diselesaikan. Begitu singkat rasanya masa dan bagai mencemburui saya, lagi-lagi tarikh lapor diri adalah pada 19.5.2014 iaitu Isnin nanti.

Ya Tuhan mudahkan segalanya untuk saya. Doakan yang baik-baik yer kawan-kawan untuk saya nanti.

Sayang semua...
Assalamualaikum
Kajang @ 5.14 pagi

Saturday, 10 May 2014

Minggu Yang Sibuk

Salam sayang untuk pembaca blog saya,

Maaf kerana tidak dapat mengemaskini blog setiap hari pada masa dan ketika ini.
Minggu ini adalah minggu kesibukan yang melampau, dengan komitmen tugas yang makin bertambah saban hari dan tarikh untuk menghantar 'assignment' semakin suntuk.

Di tempat kerja pada hujung minggu ini akan diadakan "Premee Party" iaitu sambutan untuk bayi pramatang.Ramai jemputan dijemput hadir. Saya bekerja di jabatan kanak-kanak@pediatrik, sudah tentu terlibat sama walaupun tidak secara langsung.Banyak membantu 'big boss' menyediakan statistik dan 'slide' untuk tayangan umum pada hari tersebut. Namun sayangnya saya tidak dapat hadir ke majlis tersebut yang diadakan pada hari ini, 10 Mei 2014 kerana tugasan belajar amatlah banyak.

Berbalik kepada tugasan belajar pula, semester ini saya mengambil 4 subjek iaitu, HRM,Quality, Law dan Akaun. Pada saya, semester ini amatlah mencabar kerana subjek Law dan Akaun saya tidak mempunyai asas.Lagi-lagi mencabar dengan subjek HRM kerana pensyarah ingin kita fokus dan terperinci apabila membuat tugasan yang diminta. Tak silap saya tiga kali draft dihantar dan ada pembetulan. Hikhikhik. Itula mak suruh belajar masa muda tak nak...Hahahahah..Saja gurau dengan kawan-kawan. Buat pengetahuan, tidak kira lah kita belajar EPJJ ataupun sepenuh masa, perbezaan belajar semasa peringkat diploma dan ijazah adalah sangat berbeza. Mulai peringkat ijazah, kita akan mula terasa kepayahan untuk menelaah pengajian itu semakin kuat tambahan lagi sekiranya ada komitmen lain seperti keluarga dan tempat kerja.

Teringat masa diploma dulu, waktu itu tak terasa pun masa berlalu dengan pantas kerana masih belum matang dan sentiasa gembira dan berseronok. Pergi kelas seronok, hujung minggu melawat Kangar atau Alor Star, almaklumlah saya dulu belajar di UITM Arau. Hehehe. Pada masa itu, jiwa masih muda dan tahu ingin seronok. Tapi apabila dah makin dewasa,pemikiran pun makin matang dan mula berfikir ke arah masa depan. Betul tak?

Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian,kan. Minggu ini semakin sibuk kerana minggu ini adalah minggu kelas. Ahad nanti kelas keempat untuk seminar ini. Ada ujian, ada kuiz, tugasan perlu dihantar. Terasa bagai tak cukup masa 24 jam. Hahaha. Tapi saya sangat bersyukur Tuhan masih memberi peluang untuk saya sibuk dan mampu untuk sibuk Terima kasih Yang Maha Esa. Ok, rasanya setakat ini coretan saya. Sekarang nak sambung buat 'assignment'. Jom!

Rahsia kejayaan hidup adalah persediaan manusia untuk menyambut kesempatan yang menjelma.
  - See more at: http://notainsan.blogspot.com/2013/01/kata-kata-hikmah-motivasi-mutiara-kata_12.html#sthash.yNCbDRCW.dpuf

Rahsia kejayaan hidup adalah persediaan manusia untuk menyambut kesempatan yang menjelma.
  - See more at: http://notainsan.blogspot.com/2013/01/kata-kata-hikmah-motivasi-mutiara-kata_12.html#sthash.yNCbDRCW.dpuf

Terima kasih.
4.17 pagi @Kajang

Thursday, 8 May 2014

Saya Pelajar AM228

Salam cinta untuk pembaca semua,

Pernah saya berjanji untuk mencoret sesuatu di sini akan kehidupan belajar saya untuk tatapan pembaca.
Kehidupan belajar saya masih baru kerana saya masih mentah dalam dunia pengajian EPJJ. Saya merupakan pelajar EPJJ UiTM SHAH ALAM,  jurusan Ijazah Sarjana Muda Sains Pentadbiran (AM228). Sekarang berada di semester kedua pengajian. Masih jauh perjalanan saya untuk menggapai cita-cita. Namun itu bukan halangan dan penyudah untuk orang yang dahagakan ilmu. Pencarian ilmu bagai perjalanan yang tiada kesudahan kerana ilmu wajib dituntut sehingga akhir hayat kita.

Saya kepingin untuk menyambung pengajian saya dek usaha suami yang tidak pernah mengeluh dalam mengejar ilmu. Sedang saya mengikuti pengajian buat masa ini, suami juga pelajar separuh masa di UKM, Bangi dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer. Tengok kawan-kawan, kami suami isteri berlumba-lumba untuk berjaya dalam bidang masing-masing. Bukan riak, tetapi ingin saya nyatakan bahawa mendapatkan ilmu perlukan pengorbanan lebih-lebih lagi suami isteri yang bekerjaya dan mempunyai keluarga. Saya sangat menyanjungi kawan-kawan saya yang telah bekeluarga bertungkus lumus berada di kehidupan kampus pada hujung minggu manakala hari bekerja, sentiasa bekerja seperti biasa.Moga susahnya kami untuk menuntut ilmu pada hari ini akan terbayar suatu hari nanti.Insya Allah.

Progaram AM228 ini ditawarkan oleh Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi. Sangat seronok kerana saya minat untuk mendalami ilmu pentadbiran. Program ini memakan masa selama 5 tahun sekiranya tiada pengecualian kredit. Bagi pelajar yang memperolehi banyak pengecualian kredit, sangat untung bagi mereka kerana boleh menghabiskan pengajian lebih awal atau boleh berehat seketika. Seperti saya, saya hanya mendapat pengecualian kredit untuk satu subjek sahaja. Rasanya tiada beza pun dengan kawan-kawan yang tidak mempunyai pengecualian kredit. Sekiranya ingin mendapat maklumat lanjut kawan-kawan boleh melayari website berikut iaitu http://ined.uitm.edu.my/ kerana ini merupakan laman rasmi untuk pengajian EPJJ UiTM. Segala maklumat kursus, yuran, tempoh pengajian dan sukatan pengajian turut disertakan. Kawan-kawan boleh memilih pelbagai progaram yang ditawarkan mengikut kesesuaian masing-masing. Program EPJJ di UiTM buat masa ini ditawarkan dua kali setahun proses pengambilan iaitu pada semester Mac dan September. Saya pelajar September 2013. Yokkk kawan-kawan sambung belajar!!!

Nasihat saya, pilih program yang anda minat untuk meneruskan pengajian kerana ia akan menjadi pemangkin semangat untuk terus utuh dan kuat dalam mendalami ilmu. Pengajian EPJJ ni banyak ujian dan cabaran terutama ibu yang bekerjaya seperti saya. Namun, jangan dijadikan alasan untuk menguburkan impian kita kerana di luar sana masih ramai kawan-kawan seangkatan bersama saya turut bekeluarga dan mempunyai komitmen masing-masing. Nak jadi orang berjaya jangan banyak melontarkan alasan, namun banyak membuahkan usaha!

Moga saya mendapat keberkatan daripada Yang Maha Esa dalam menuntut ilmu. Ilmu duniawi dan ukhrawi perlu seiring dan seimbang yer...

Wassalam
4.11 pagi @ Kajang


Karies Gigi Di Kalangan Kanak-Kanak

Salam sayang semua,

Pagi semalam saya bawak Ilham pergi berjumpa dengan doktor gigi kerana gigi Ilham dah mula menampakkan karies gigi apabila gigi depan ada kerosakan dan sebatang gigi geraham turut bertukar warna kepada coklat. Saya sebagai ibu sangatlah risau kerana usia Ilham baru sahaja memasuki setahun 7 bulan. Ini kali pertama saya bawak Ilham jumpa doktor gigi setelah beberapa kali tertangguh. Dek kesibukan ibu bekerja menyebabkan kelewatan berjumpa doktor gigi. Saya mendapatkan bantuan daripada doktor pakar untuk membuat surat rujukan kepada doktor gigi, almaklumlah ibu bekerja di hospital, maka kita gunakan kemudahan yang ada. Tak gitu kawan-kawan?Agak lama jugak tarikh untuk mendapatkan temujanji kerana sentiasa penuh. Hampir 3 minggu baru dapat tarikh temujanji. Maka 7.5.14 adalah tarikhnya...

Sepatutnya, apabila anak-anak telah mula tumbuh gigi, ibu-ibu perlu mempunyai kesedaran untuk membawa anak berjumpa doktor gigi untuk pemeriksaan selang 6 bulan sekali sekiranya tiada apa-apa masalah berlaku. Tetapi disebabkan gigi Ilham dah mula menampakkan karies gigi, doktor mencadangkan 3 kali rawatan selang sebulan sekali untuk datang ke hospital bagi menyapu 'fluoride' pada giginya.Comel dan kelakar jer Ilham bila doktor nak tengok gigi die. Cepat-cepat jer die naik atas kerusi. Hehehe. Tapi doktor suruh babanye naik sekali untuk pegang die sebab die tak brapa nak dok diam. Hahaha. Budak kecil kan.Biasalah...

Doktor turut bertanyakan saya berapa kerap Ilham menyusu dan mencadangkan langkah-langkah untuk mengelakkan gigi Ilham menjadi makin teruk iaitu mengurangkan minum susu pada waktu tengah malam dan menggosok gigi 2 kali sehari. Bab kurangkan menyusu tu..hikhikhik, kesian dekat Ilham...tak pernah kami mak bapaknye sekat die minum susu tengah malam tetiba malam tadi malam pertama kami bagi minum air kosong sebagai sebagai gantian dan mengikuti cadangan doktor pakar. Pada mulanya, dia mencari-cari botol susu.Sangat kelakar dan kesian pun ada.Sabar ek sayang.Nanti Ilham dah biasa ok la. Mengikut kata-kata nasihat daripada doktor, anak-anak yang dah berusia setahun keatas telah makan 'solid food' maka, pengurangan minum susu pada waktu malam boleh dikurangkan kerana apabila menyusu pada waktu tidur, sisa makanan tidak dapat keluar dan melekat pada gigi menyebabkan gigi anak-anak senang rosak. Minum susu adalah bagus, tapi bukan pada waktu tidur kerana sisa makanan melekat berkumpul dalam mulut.

Saya juga turut menyapu 'tooth mouse' pada gigi Ilham dan doktor turut mengiyakan bahawa vitamin itu sangat bagus untuk mengurangkan karies gigi. 'Tooth mouse' itu adalah sejenis sapuan seperti ubat gigi namun selamat jika tertelan. Saya dah mengamalkan vitamin itu selama hampir 5 bulan dan mampu melihat keberkesanannya. Ia bukan untuk mengelakkan tidak berlaku langsung karies tetapi dapat melambatkan kerosakan teruk. Tapi kalau dah rosak teruk baru hendak menggunakannya itu tidak pasti la saya dan baik kawan-kawan rujuk kepada doktor gigi.

Nasihat saya kepada ibu-ibu, sila bawa anak anda berjumpa doktor gigi seawal mungkin sekiranya anak-anak telah mula tumbuh gigi. Selain itu, gosoklah gigi anak anda sekiranya gigi telah mulai tumbuh. Pakai kain basah pun ok masa mula-mula gigi tumbuh tu. Jangan guna berus, kesian gusi dia. Tetapi kalau dah besar seharusnya menggunakan berus juga kerana sisa makanan tidak mampu hilang dengan kain tersebut.Jangan bertindak sebelum terlewat kerana gigi anak-anak adalah penting. Sekiranya gigi masa kecil ini tidak dijaga, kemungkinan gigi kekal tumbuh lebih awal dari usia sebenar, menyebabkan gigi kekal xdapat bertahan lama.Yela kan, gigi kekal tu kita akan guna sampai akhir hayat kita. Gigi adalah harta tidak ternilai untuk semua.

Itu saja perkongsian saya mengenai karies gigi di kalangan kanak-kanak.
Sekian, wassalam
3.14 pagi @ Kajang

Monday, 5 May 2014

Tugasku Sebagai Kerani

Salam sayang untuk para pembaca....

Hari ini adalah hari sibuk saya...Penat sungguh rasanya.Penangan minggu percutian.
Masuk pejabat pukul 6.56 pagi hari ini, pukul 4.30 petang baru teringat menjengah kamar tandas dek kesibukan yang teramat sangat. Itulah tugas saya sebagai kerani. Kalau dulu orang mengatakan tugas kerani itu adalah sesuatu yang enteng, namun tugas sebagai kerani pada masa ini adalah ibarat tulang belakang dan nadi kepada sesebuah organisasi. Sungguh saya hanya bercuti satu hari sahaja. Namun, tugasan tidak pernah habis dan sentiasa ada sementelah saya bertugas di sebuah hospital yang besar. Tugas saya bukan hanya sebagai kerani tetapi merangkap "PA" kepada bos saya.

Tugas saya sentiasa padat. Bermula 6.56 pagi saya telah memulakan tugas dengan membuka diari untuk menyemak segala tugasan yang perlu dibuat pada hari ini. Kemudian bergerak untuk mengedarkan surat-menyurat untuk pegawai perubatan di bilik seminar sekitar 7.45 pagi. Setelah itu disambung dengan kerja hakiki seperti menyiapkan urusan penyimpanan surat dan dokumen dalam fail, merekod cuti pegawai, merekod surat, menjawab panggilan telefon dan sebagainya. Tambahan pula, minggu ini adalah minggu pertama setiap bulan merupakan minggu untuk menghantar tuntutan bekerja lebih masa atau atas panggilan (on call), tuntutan perjalanan dan sebagainya. Tugas saya lagi, adalah menguruskan 'houseman' dari bermula lapor diri, tamat latihan, rekod cuti, dan sebagainya perlu dipantau oleh saya dan penyelaras. Setiap hari begini la rutin harian saya.

Buat pengetahuan pembaca, bukan tugas-tugas ini sahaja, pelbagai lagi tugas yang perlu dilakukan oleh kerani. Maka, sayangila tugas anda, hargai jasa kerani, kerana setiap tugas yang dilakukan anggaplah ia sebagai satu amanah yang amat besar dari Allah untuk kita. Biar penat, saya sayang tugas saya sebagai kerani.

Kerani itu permulaan bagiku...
Nantikan entri hebat dari saya setiap masa.
Saya sayang semua!!!!

Sunday, 4 May 2014

Minggu Percutian

Salam sayang salam cinta untuk pembaca semua..

Beberapa hari lepas, adalah minggu percutian di kampung sempena cuti Hari Pekerja 1 Mei.
Sekarang jam 16.58 petang, masa untuk berehat seketika sambil ingin menyiapkan "assigment" dan projek untuk dihantar pada hujung minggu ini. Kepenatan pulang dari kampung masih  belum hilang, tapi saya gagahi jugak untuk mencoret sesuatu di sini dan sambil mencari idea untuk menyiapkan tugasan itu.
Menempuhi perjalanan dari Kuala Krai ke Kajang selama hampir 8 jam amat mencabar hari ini.
Jalan rosak, kena saman di Raub, Pahang, dan macam- macam lagi.

Percutian selama 4 hari juga amat mencabar kerana rumah bondaku tiada air. Sehingga terpaksa mandi di merata masjid, mengangkut air dari masjid kerumah, dan makan di luar. Rindu nak makan air tangan ibu, tapi apakan daya percutian kali ini amat mengehadkan kami adik beradik untuk berjimba di kampung. Namun, saya rasa sangat puas sebab dapat berkumpul adik beradik dan buat BBQ. Sangat gembira kerana bukan selalu dapat kami berkumpul.

Nak tahu lagi banyak cerita saya, sila ikuti blog ini sentiasa.
Sayang semua!!!
Salam.