Karies Gigi Di Kalangan Kanak-Kanak

Salam sayang semua,

Pagi semalam saya bawak Ilham pergi berjumpa dengan doktor gigi kerana gigi Ilham dah mula menampakkan karies gigi apabila gigi depan ada kerosakan dan sebatang gigi geraham turut bertukar warna kepada coklat. Saya sebagai ibu sangatlah risau kerana usia Ilham baru sahaja memasuki setahun 7 bulan. Ini kali pertama saya bawak Ilham jumpa doktor gigi setelah beberapa kali tertangguh. Dek kesibukan ibu bekerja menyebabkan kelewatan berjumpa doktor gigi. Saya mendapatkan bantuan daripada doktor pakar untuk membuat surat rujukan kepada doktor gigi, almaklumlah ibu bekerja di hospital, maka kita gunakan kemudahan yang ada. Tak gitu kawan-kawan?Agak lama jugak tarikh untuk mendapatkan temujanji kerana sentiasa penuh. Hampir 3 minggu baru dapat tarikh temujanji. Maka 7.5.14 adalah tarikhnya...

Sepatutnya, apabila anak-anak telah mula tumbuh gigi, ibu-ibu perlu mempunyai kesedaran untuk membawa anak berjumpa doktor gigi untuk pemeriksaan selang 6 bulan sekali sekiranya tiada apa-apa masalah berlaku. Tetapi disebabkan gigi Ilham dah mula menampakkan karies gigi, doktor mencadangkan 3 kali rawatan selang sebulan sekali untuk datang ke hospital bagi menyapu 'fluoride' pada giginya.Comel dan kelakar jer Ilham bila doktor nak tengok gigi die. Cepat-cepat jer die naik atas kerusi. Hehehe. Tapi doktor suruh babanye naik sekali untuk pegang die sebab die tak brapa nak dok diam. Hahaha. Budak kecil kan.Biasalah...

Doktor turut bertanyakan saya berapa kerap Ilham menyusu dan mencadangkan langkah-langkah untuk mengelakkan gigi Ilham menjadi makin teruk iaitu mengurangkan minum susu pada waktu tengah malam dan menggosok gigi 2 kali sehari. Bab kurangkan menyusu tu..hikhikhik, kesian dekat Ilham...tak pernah kami mak bapaknye sekat die minum susu tengah malam tetiba malam tadi malam pertama kami bagi minum air kosong sebagai sebagai gantian dan mengikuti cadangan doktor pakar. Pada mulanya, dia mencari-cari botol susu.Sangat kelakar dan kesian pun ada.Sabar ek sayang.Nanti Ilham dah biasa ok la. Mengikut kata-kata nasihat daripada doktor, anak-anak yang dah berusia setahun keatas telah makan 'solid food' maka, pengurangan minum susu pada waktu malam boleh dikurangkan kerana apabila menyusu pada waktu tidur, sisa makanan tidak dapat keluar dan melekat pada gigi menyebabkan gigi anak-anak senang rosak. Minum susu adalah bagus, tapi bukan pada waktu tidur kerana sisa makanan melekat berkumpul dalam mulut.

Saya juga turut menyapu 'tooth mouse' pada gigi Ilham dan doktor turut mengiyakan bahawa vitamin itu sangat bagus untuk mengurangkan karies gigi. 'Tooth mouse' itu adalah sejenis sapuan seperti ubat gigi namun selamat jika tertelan. Saya dah mengamalkan vitamin itu selama hampir 5 bulan dan mampu melihat keberkesanannya. Ia bukan untuk mengelakkan tidak berlaku langsung karies tetapi dapat melambatkan kerosakan teruk. Tapi kalau dah rosak teruk baru hendak menggunakannya itu tidak pasti la saya dan baik kawan-kawan rujuk kepada doktor gigi.

Nasihat saya kepada ibu-ibu, sila bawa anak anda berjumpa doktor gigi seawal mungkin sekiranya anak-anak telah mula tumbuh gigi. Selain itu, gosoklah gigi anak anda sekiranya gigi telah mulai tumbuh. Pakai kain basah pun ok masa mula-mula gigi tumbuh tu. Jangan guna berus, kesian gusi dia. Tetapi kalau dah besar seharusnya menggunakan berus juga kerana sisa makanan tidak mampu hilang dengan kain tersebut.Jangan bertindak sebelum terlewat kerana gigi anak-anak adalah penting. Sekiranya gigi masa kecil ini tidak dijaga, kemungkinan gigi kekal tumbuh lebih awal dari usia sebenar, menyebabkan gigi kekal xdapat bertahan lama.Yela kan, gigi kekal tu kita akan guna sampai akhir hayat kita. Gigi adalah harta tidak ternilai untuk semua.

Itu saja perkongsian saya mengenai karies gigi di kalangan kanak-kanak.
Sekian, wassalam
3.14 pagi @ Kajang

Comments

Popular Posts