Jom balik Kedah

Salam sayang kepada pembaca...

Hari ini tajuk entri jom balik kampung. Saya orang Kelantan,  suami orang Kedah. Awal bulan ini, dah balik kampung saya,maka minggu ini giliran kampung suami. Hai rindu suasana kampung. Hati girang bila saya berjaya mendapatkan barang-barang kiriman kawan-kawan daripada rakan sekerja dan rakan sepengajian.

Hari yang penuh aktiviti. Pagi ini, keluar ke Pekan Rabu untuk membeli pekasam kepada kawan-kawan yang telah mengirimnya. Sangatlah teruja sebabnya kami akan menuju ke kedai seorang pak cik yang sentiasa kami kunjungi apabila pulang ke Alor Setar untuk mendapatkan bekalan pekasam, rojak Mak Bee, kopi kampung, rempah kari buatan kampung , dan produk yang terbaru saya membeli sos atau perencah Char Kuey Teow. Sangat gembira kerana saya adalah peminat makanan tersebut. Tak sabar nak balik rumah Kajang untuk mencuba menggunakan sos tersebut.Tak perlu lagi beratur panjang atau makan dalam kepanasan di gerai-gerai untuk menikmati Char Kuey Teow.

Setelah selesai urusan membeli pekasam, terus menuju ke Aidijuma Store di Alor Star Mall. Ya ampun, kegilaan terhadap tudung ini menjadi-jadi apatah lagi berebut bersama dengan penjual tudung ini secara atas talian. Rancak berbual sambil memilih tudung pelbagai corak. Kebetulan hari ini keluar rekaan terbaru.Apa lagi, terus saya memancing beberapa helai untuk dipakai sendiri, tetapi alang-alang membeli terus beli sebanyak 14 helai. Boleh juga menjual kepada kawan-kawan ofis.Tambahan si suami pula memerli aik kalau datang jauh, setakat beli sehelai dua buat apa katanya..Hahaha.Orang lelaki kan biasalah. Terus saya terfikir untuk membeli lebih sedikit dan meminta kawan saya menjual menggunakan instagram milik beliau kerana beliau menjual tudung ini.Jadilah kan dapat untung sedikit. Sebenarnya pada saya lebih kepada minat daripada memikirkan keuntungan yang berganda-ganda. Bagi saya baik untung sedikit tapi kita puas dengan apa yang kita lakukan.

Pada sebelah petang, keluar ke Mydin Mall pula untuk membeli skirt untuk kawan sekerja dan rakan rapat di ofis. Sangatlah teruja sebab harga skirt tersebut hanya RM19.90 sedangkan benda yang sama telah dijual sehingga mencecah RM35 sehelai di pasar-pasar malam sekitar Bangi, Kajang dan Putrajaya. Nampak kan perbezaan hidup di bandar dan di kampung.Walaupun banyak kekurangan tapi kehidupan mereka masih aman makmur dan hidup dalam kesederhanaan. Sangat nikmat kehidupan di kampung.

Setakat itu sahaja rutin saya di kampung pada kali ini. Jomlah kawan-kawan datang ke negeri Kedah.Banyak lagi tempat menarik dan pelbagai juadah hidangan yang sedap dimakan dan harga berpatutan.

Salam sayang
8.20 malam @ Taman Belimbing, Alor Star, Kedah.

Comments

Popular Posts