Total Pageviews

Sunday, 22 June 2014

Minggu Akhir Seminar di Semester Ke-2

Assalamualaikum,

Semalam minggu terakhir untuk menghadiri kelas pada semester ini. Rasa cepat masa berlalu, kini musim peperiksaan semakin hampir. Begitulah kehidupan kami pelajar PJJ. Minggu ini habis kelas, minggu depan sudah ada peperiksaan akhir. Tapi ini yang ditunggu-tunggu oleh kami sebenarnya.

Masa cuti semeter adalah masa untuk bersama keluarga. Cuti ini walaupun rasa sekejap tapi amat bermakna.
Semalam seperti biasa, Ilham dan baba akan menunggu ibu di surau UiTM sementara ibu tamat kelas pada pukul 12.30 tengahari. Rasa lega kerana kelas telah habis dan kini tumpuan untuk menelaah pelajaran pula.

Semoga semester ini saya mendapat keputusan yang terbaik. Selamat tinggal semester 2.
Semeter 3, mu tunggu aku datang...hikhikhik...

Serunding





Assalamualaikum semua,

Syaaban kian meninggalkan kita, Ramadhan melambai-lambai...
Tak sabar rasanya nak berpuasa dan seterusnya menyambut Hari Raya.
Moga tahun ini, kita diberi peluang untuk menyambutnya bersama orang yang tersayang.
Saya jual serunding...macam-macam.
Nak order boleh pm di facebook...
https://www.facebook.com/pages/Kedai-Online-Serbaneka/272278876285122?ref_type=bookmark
atau
Wasap di no:013-4173618

Sambal bilis


Sambal bilis biasanya adalah makanan kegemaran ramai...
Tak lama lagi, bulan puasa makin menghampiri kita....
Sesuai sangatlah untuk dibuat bersahur nanti.
Saya jual sambal bilis.
Nak order boleh wasap ke: 013-4173618

Sunday, 15 June 2014

Kehidupan Pelajar PJJ:Rutin Belajar

Assalamualaikum dan salam sayang,

Hari ini adalah hari terakhir untuk menghadiri kelas atau seminar pada semester ini. Hari ini ada dua tugasan untuk dua subjek yang perlu dihantar iaitu ACC 406 dan ADS 410. Beginilah rutin hujung minggu saya pada setiap hari Ahad yang ada seminar.

Bangun awal pagi, siapkan beg sekolah dan buku sekolah..hikhik..almaklumlah orang dewasa belajar ibarat kembali ke sekolah la gamaknya....hehehe. Ada bekas pensel, beg sekolah, kertas kajang, kertas A4 dan sebagainya.

Pada yang baru mengintai untuk menyambung pengajian tu, jom kawan-kawan kita pakat sambung belajar bukan sahaja untuk kenaikan pangkat tapi dapat menambahkan ilmu pengetahuan kita. Nanti, bila dah lama belajar kita akan temui kemanisannya tambahan lagi setiap semester dapat keputusan 3.0 ke atas. Atas usaha dan tidak pernah putus asa, kita akan berjaya. Insya Allah.

Kaedah pengajian secara PJJ di UiTM adalah dilakukan secara online dan menghadiri seminar. Seminar akan diadakan setiap minggu selama 5 hingga 7 kali pada hari Ahad untuk satu semester pengajian. Kelas ini bergantung kepada jumlah subjek yang diambil oleh pelajar. Tapi, pelajar kena ingat bahawa setiap semester kita hanya dibenarkan mengambil paling maksimum jumlah jam kredit adalah 16 jam sahaja. Ini adalah syarat universiti yang perlu dipatuhi melainkan pelajar tahun akhir yang telah dibenarkan secara bersyarat.

Pelajar boleh memilih untuk mengikuti jadual pengajian dari universiti atau mengikut kesesuaian diri sama ada ingin memilih Seminar 1 ataupun Seminar 2 bergantung pada subjek yang diambil pada semester tersebut. Sekiranya kesemua subjek yang pelajar ambil pada semester ini berada di Seminar 1 maka, pelajar akan menghadiri kelas selang 2 minggu sekali. Okay, nampak tak di sini macam mana pelajar perlu menyusun jadual supaya anda ada masa rehat selang seminggu sebelum menghadiri kelas akan datang.

Berbalik pada cerita saya, semester ini saya memilih untuk menghadiri Seminar 2 kerana kesemua subjek saya pada semester ini telah berada di seminar tersebut. Senang kan. PJJ ni tak membebankan pun. Cuma pelajar perlu mencari masa dan kesesuaian untuk mengelakkan anda tewas sebelum berjuang. Yerlah kan, belajar-belajar jugak, kerja adalah keutamaan pada kita. Jangan hilang fokus pada apa yang kita minat dan usahakan.

Kalau pelajar ingin mendapatkan maklumat, boleh layari laman web ini untuk mendapatkan maklumat lanjut berkenaan PJJ UiTM di http://www.ined.uitm.edu.my/

Sekian perkongsian pada hari ini. Jom nak siap-siap nak pergi kelas dah.

Wassalam


Saturday, 14 June 2014

Pes Nasi Arab al Bayt



Saya ada jual pes nasi arab. Saya jual pes nasi arab. Jom cuba....

- 4 kotak pes nasi arab terdiri daripada :
+ Nasi Mandy Ayam Saudi
+ Nasi Kabsah Ayam
+ Nasi MAqluba Ayam
+ Nasi Mandy Kambing Yaman


Nak order?
boleh wassap di no:013-4173618

Tips Persediaan Memulakan Kerja Di Tempat Baru

As-salam para pembaca,

Entri sebelum ini, saya ada menulis berkenaan pengalaman bertugas di tempat baru, dan saya ada berjanji untuk berkongsi serba sedikit tips persediaan untuk memulakan langkah dan kayuhan kita sebagai pekerja di tempat baru. Mesti para pembaca seperti saya juga kan, mungkin ada di kalangan kita yang baru memperolehi kerja baru?atau berpindah ke tempat baru?atau pelbagai lagi? Bagaimanakah perasaan kalian bagi menghadapi suasana dan hari yang baru di tempat baru?Mesti sangat bimbang untuk mendapat kawan baru kan? Ataupun sangat cemas dan cuak jika bertemu bos baru dan senior-senior? Saya pasti semua orang menghadapi situasi yang sama jika berpindah tempat baru, ayuh kita meneroka beberapa tips yang boleh saya kongsikan bersama para pembaca


 
Tips-tips seperti berikut:

  1. Sesi suai kenal. Sesi ini amat penting dan perlu diberikan kepada staf baru. Dan kita sebagai pekerja baru di sesuatu tempat perlu ramah berkenal-kenalan untuk memudahkan urusan kita kelak. Sebagai contoh, kita perlu mengenali bos, kawan-kawan, unit-unit,dan persekitaran bagi menarik minat untuk bekerja dan menerima sesuatu yang baru. Orang kata, kalau tak kenal, maka tak cinta. Betul kan pepatah itu kan. Bila dah kenal maka senangla kita untuk bekerja nanti. 
  2.   Jangan sombong dan angkuh. Apabila menjadi staf junior di tempat baru, kita perlu sentiasa senyum dan tidak sombong dengan rakan sekerja.Senyum itu satu sedekah bukan. Adalah baik diamalkan untuk semua supaya kita sentiasa kelihatan mesra pada pandangan orang lain.
  3. Elakkan dari tunjuk pandai. Sebagai orang baru kita perlu sentiasa peka dengan tindakan kita. Walaupun tugas yang diberi telah biasa dibuat, kita perlu elakkan dari menunjuk pandai kerana ini akan mendatangkan rasa tidak senang kepada ketua dan rakan-rakan. Biarlah kita bersederhana dan sentiasa belajar dan belajar untuk meningkatkan produktiviti kita semasa bekerja.
  4.  Komited terhadap kerja yang diberikan. Apabila diberikan kerja oleh ketua ataupun rakan yang lain, lakukan dengan ikhlas dan komited. Jangan liat untuk bertanya.Apabila malu bertanya kita mungkin salah faham atau tidak tepat dalam mengedalikan urusan kerja di tempat baru.
  5. Sentiasa berhati-hati. Kita sebagai orang baru perlu sentiasa berhati-hati agar segala tindak tanduk kita tidak dicurigai oleh rakan sejawat dan ketua kita. Almaklumlah kan kita ni orang baru, segala perbuatan kita akan diperhatikan oleh banyak mata-mata di situ. Sekali silap langkah pasti akan ditokok tambah oleh orang lain.
  6. Elakkan dari bergosip. Bergosip adalah perkara paling utama yang perlu dielakkan oleh staf baru. Ini kerana, dari gosip-gosip yang tidak baik akan menyebabkan berlaku pergaduhan dan perselisihan faham di tempat kerja. Jangan dimulakan persekitaran yang tidak elok kerana ia akan memberi kesan kepada tugas dan pergaulan kita nanti. Perlu selidik dan siasat terlebih dahulu sebelum membuat keputusan. Jangan meletakkan kepercayaan 100% kepada rakan sekerja yang baru kita kenali kerana kita belum mengenali rakan-rakan baru itu sepenuhnya. Sekadar mendegar dan melihat sahaja sudah mencukupi. Kerana apabila cukup masanya nanti kita akan mengenali sejauh mana sifat rakan baru itu.
  7. Jaga penampilan diri. Penampilan mestilah kemas dan mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh pejabat. Terutama sekali kepada penjawat awam kerana kita perlu mematuhi etika berpakaian yang terkandung dalam pekeliling. Biarlah sentiasa sopan, kemas dan sedap mata memandang. Elakkan dari berpakaian yang menjolok mata dan melanggar etika berpakaian. 
  8. Sentiasa menepati waktu. Sekiranya kita bekerja di tempat baru, buktikanlah kita adalah pekerja yang menepati masa kerana ketepatan dalam bekerja amatlah dipandang tinggi. Datanglah tepat pada masanya supaya orang lain tidak tercari-cari apabila memerlukan kita.
  9. Saya yang menurut perintah. Kita perlu mendengar arahan dan perintah dari ketua unit. Kita perlu mengutamakan tugas-tugas yang diarahkan supaya ketua unit percaya akan kemampuan kita sebagai staf baru.

Sekadar serba sedikit berkenaan tips bekerja di tempat baru untuk dijadikan panduan oleh rakan sekalian.

>Ada banyak lagi tips dan langkah yang  perlu diambil oleh pekerja baru. Para pembaca boleh berkongsi tips tersebut di sini. Jangan segan untuk memberi komen-komen yang berguna di blog ini. Apa salahnya benda yang baik kita kongsikan bersama semoga mendapat manfaat bukan sahaja kepada kita tetapi untuk orang lain.

Wassalam.

Sudah lama tidak bersua

Assalamualaikum dan salam sayang untuk para pembaca....

Telah lama saya tidak bersua di siaran blog ini. Terlebih dahulu saya ingin menyusun sepuluh jari kepada para pembaca kerana agak lama menyepi dan tidak mengemaskini status di blog ini.

Kesibukan yang teramat untuk beberapa minggu ini membuatkan saya tidak dapat menumpukan sepenuh perhatian kepada para pembaca. Pada entri sebelum ini, saya ada memberitahu bahawa saya dapat berpindah ke pejabat baru di Putrajaya.

Sangat teruja, gementar, gembira, takut dan bermacam perasaan bermain dalam fikiran. Kini setelah tiga minggu berada di pejabat baru, saya mula merasai, menerima dan mempelajari segala perkara yang tidak pernah saya lalui sebelum ini.

Cukup mencabar rasanya apabila berpindah di tempat baru. Itulah perkataan yang saya dapat terjemahkan kepada pembaca. Saya rasa anda di luar sana juga turut merasai perasaan yang saya hadapi apabila kita berpindah ke tempat baru. Tapi itulah lumrah kehidupan. Setiap yang terjadi pasti ada pertemuan dan perpisahan. Cuma masa dan ketika tidak dapat dijangka bila akan berlaku.Dan jua perpindahan turut bergantung pada sebab musabab yang berbeza. Ada mungkin, kita sebagai pekerja berpindah disebabkan mengikut suami, memilih untuk bertugas di kawasan yang dekat dengan tempat tinggal, berhampiran dengan sekolah anak dan pelbagai lagi.

Oleh itu, di entri yang selepas ini,saya akan kongsi beberapa tips persediaan apabila kita berpindah di tempat baru.
Sekian.

Wassalam