Total Pageviews

Sunday, 15 June 2014

Kehidupan Pelajar PJJ:Rutin Belajar

Assalamualaikum dan salam sayang,

Hari ini adalah hari terakhir untuk menghadiri kelas atau seminar pada semester ini. Hari ini ada dua tugasan untuk dua subjek yang perlu dihantar iaitu ACC 406 dan ADS 410. Beginilah rutin hujung minggu saya pada setiap hari Ahad yang ada seminar.

Bangun awal pagi, siapkan beg sekolah dan buku sekolah..hikhik..almaklumlah orang dewasa belajar ibarat kembali ke sekolah la gamaknya....hehehe. Ada bekas pensel, beg sekolah, kertas kajang, kertas A4 dan sebagainya.

Pada yang baru mengintai untuk menyambung pengajian tu, jom kawan-kawan kita pakat sambung belajar bukan sahaja untuk kenaikan pangkat tapi dapat menambahkan ilmu pengetahuan kita. Nanti, bila dah lama belajar kita akan temui kemanisannya tambahan lagi setiap semester dapat keputusan 3.0 ke atas. Atas usaha dan tidak pernah putus asa, kita akan berjaya. Insya Allah.

Kaedah pengajian secara PJJ di UiTM adalah dilakukan secara online dan menghadiri seminar. Seminar akan diadakan setiap minggu selama 5 hingga 7 kali pada hari Ahad untuk satu semester pengajian. Kelas ini bergantung kepada jumlah subjek yang diambil oleh pelajar. Tapi, pelajar kena ingat bahawa setiap semester kita hanya dibenarkan mengambil paling maksimum jumlah jam kredit adalah 16 jam sahaja. Ini adalah syarat universiti yang perlu dipatuhi melainkan pelajar tahun akhir yang telah dibenarkan secara bersyarat.

Pelajar boleh memilih untuk mengikuti jadual pengajian dari universiti atau mengikut kesesuaian diri sama ada ingin memilih Seminar 1 ataupun Seminar 2 bergantung pada subjek yang diambil pada semester tersebut. Sekiranya kesemua subjek yang pelajar ambil pada semester ini berada di Seminar 1 maka, pelajar akan menghadiri kelas selang 2 minggu sekali. Okay, nampak tak di sini macam mana pelajar perlu menyusun jadual supaya anda ada masa rehat selang seminggu sebelum menghadiri kelas akan datang.

Berbalik pada cerita saya, semester ini saya memilih untuk menghadiri Seminar 2 kerana kesemua subjek saya pada semester ini telah berada di seminar tersebut. Senang kan. PJJ ni tak membebankan pun. Cuma pelajar perlu mencari masa dan kesesuaian untuk mengelakkan anda tewas sebelum berjuang. Yerlah kan, belajar-belajar jugak, kerja adalah keutamaan pada kita. Jangan hilang fokus pada apa yang kita minat dan usahakan.

Kalau pelajar ingin mendapatkan maklumat, boleh layari laman web ini untuk mendapatkan maklumat lanjut berkenaan PJJ UiTM di http://www.ined.uitm.edu.my/

Sekian perkongsian pada hari ini. Jom nak siap-siap nak pergi kelas dah.

Wassalam


No comments:

Post a Comment