Perginya Biduanita Negara: Datuk Sharifah Aini


Assalamualaikum,
Salam Ramadhan Kareem...


Pagi ini terasa kedinginan...jam 5 pagi terjaga dek deringan jam telefon suami berbunyi untuk mengejutkan kami bersahur. Sebelum bangun, saya membuka telefon untuk melihat panggilan atau Whatsapp kawan-kawan sepengajian kerana telah tidur awal pada malam tadi.

Dup...jantung berdegup...terlihat tajuk salah satu akhbar online negara "Datuk Sharifah Aini meninggal dunia". Terasa bagai tidak percaya, saya terus lagi mencari maklumat di akhbar lain untuk mengesahkan sama ada berita ini benar atau tidak. Lagi dan lagi bagai terus menerus para rakan muka buku mengemaskini status masing-masing mengucapkan takziah kepada keluarga allahyarhamah.

Lantas bangun dan menyandar di sisi suami untuk memberitahu bahawa perginya biduanita negara itu. Suami dengan keadaan mamai terus mengucap 'Masyaallah,innalillah...'

Jujur, kami bukan dilahirkan bersama beliau, bahkan bukan kenalan rapat atau sedara mara sekalipun. Tetapi dialah biduanita negara yang kami rasakan amat dekat dengan kami, seorang ibunda yang baik hati dan apatah lagi usianya hampir dengan bonda saya....

Jam 8 pagi saya menelefon bonda nun jauh di Kelantan untuk memaklumkan berita ini..Ma sangat terkejut kerana Allahyarhamah Datuk Sharifah Aini adalah penyanyi yang boleh saya katakan sentiasa berada di hati peminat apatah lagi ibu saya hidup pada zaman popularitinya...arwah Datuk Pah ibarat permata dunia seni pada waktu zaman 60-an bukan sahaja kepada kemerduan suaranya, tetapi kecantikannya jua membuatkan ramai jatuh hati dengannya.

Saya amat terkesan kerana baru beberapa hari sahaja, saudara Kamal rakan sepejabat suami saya meninggal dunia terjatuh di bazar Ramadhan Putrajaya, kini pergi jua seorang lagi hamba Allah yang sangat disayangi ramai. Kebaikan mereka berdua menyebabkan ceritera mereka menjadi bualan.

Itulah kehidupan!
Dari Allah kita datang, kepada Allah jua kita kembali

Wassalam
5.7.2014 @ Kajang

Comments

  1. asalam.saya orang baru dalam blog. Join la blog saya. shazwaniafiq.blogspot.com =)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts